Sabtu, 27 Februari 2010

IDEA BARU PELUANG BARU

Dalam melayan banyak-banyak blog tentang walet. Baru terjumpa blog yang agak sama dengan blog yang dijana ini. Blog yang dimaksudkan adalah blog burung layang-layang gua,yang dijana oleh Pak Din. Nama yang seakan sama dengan nama penjana blog swiftagrotech ini, Nordin - Noordin.
Mungkin cerita kali ini seakan mempromosikan blog Pak Din, tetapi dengan hati yang amat ikhlas saya amat berasa bertuah dapat melayari blog tersebut. Saya pun belum mengenali Pak Din dengan lebih dekat. Tetapi beliau adalah sebahagian daripada orang Melayu yang telah mempunyai kesedaran yang tinggi tentang potensi burung walet dan mungkin telah berjaya.
Daripada cara yang digunakan Pak Din, saya fikir ini adalah salah satu cara yang berkesan untuk menningkatkan penglibatan orang Melayu dalam bisnes burung walet ini.
Memang cara itulah saya bermula, iaitu dengan membuat pengubahsuaian terhadap rumah lama tetapi masih kukuh untuk sebuah projek rumah walet pada peringkat awal penglibatan.
Walau bagaimanapun kita perlu sentiasa ke hadapan. Daripada rumah yang diubahsuai kepada bangunan baru dua tingkat seterusnya empat tingkat. Daripada sebuah rumah menjadi dua, tiga dan seterusnya.
Namun begitu langkah pertama perlu diambil dahulu barulah dapat kita menapak terus ke hadapan. Jangan biarkan masa menapak lebih laju daripada idea dan tindakan kita. Kita perlu sentiasa ke hadapan. Ingat, jika kita berjaya kita juga yang kaya.
"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu sendiri merubah nasib mereka". Allah tidak akan memberi kekayaan kepada kita jika kita tidak berusaha mencari kekayaan. Lebih baik kaya daripada tidak kaya, itulah hakikat kehidupan kini.
Jangan lupa yang Maha Kuasa, insyaAllah kekayaan akan menjadi milik kita sama ada di dunia atau di akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan