Sabtu, 20 Februari 2010

Kemana arah industri burung walet

Pada waktu ini pelbagai industri berasaskan perniagaan pertanian muncul dengan janji dan prospek yang berbagai-bagai.Industri penternakan lintah, penternakan cacing, penternakan ketam nipah, penternakan kelisa datang bersama-sama dengan gahnya penternakan burung walet. Tetapi sejauhmana setiap industri ini membawa pulangan yang diharapkan, adalah menjadi tanggungjawab pelabur sendiri untuk menilainya.
Secara umumnya, beberapa faktor yang perlu diberi perhatian oleh pelabur sebelum melaburkan wang dalam industri-industri ini agar pelaburan yang dibuat mendatangkan pulangan yang baik.
1. Adakah telah banyak telah banyak berjaya dalam industri ini?
2. Adakah pelaburan kita berisiko tinggi atau tidak?
3. Berapakah pulangan yang dijangka berbanding pelaburan yang dibuat?
4. Adakah kos tetap dan kos berubah meningkat dari semasa ke semasa?
5. Adakah prospek semasa dan hadapan semakin berkembang atau menguncup?

Untuk mendapat jawapan kepada soalan di atas, kajian yang mengambil sedikit masa perlu kita ambil. Tetapi untuk lebih mudah, dapatkan jawapan yang konkrit daripada mereka yang telah lama bergiat dalam industri tersebut dan lihat latarbelakang mereka sama ada boleh dipercayai atau tidak.
Jika jawapan dalam penternakan burung walet, cubalah anda melihat jawapan ini dengan teliti dan berfikirlah langkah seterusnya.
1. Beribu-ribu orang pengusaha rumah walet wujud di Malaysia dan menjana lebih 1.5 billion ringgit malaysia setahun untuk eksport sarang burung walet.
2. Setiap pelaburan ada risikonya (itu baru dikatakan perniagaan bukan bunga. Tetapi pelaburan dalam penternakan burung walet berisiko rendah, kerana kos modal hanya sekali seumur hidup dan boleh diperbaharui jika berlaku risiko kegagalan (akan dibincangkan pada akan datang).
3 Pulangan yang dijangka akan bertambah setiap tahun.
4. Kos tetap hanya sekali sahaja manakala kos berubah pada tahap paling minimum.
5. Prospek semasa adalah melebihi penawaran dan prospek masa depan semakin berkembang mengikut peningkatan jumlah penduduk dunia dan taraf ekonomi penduduk dunia.
Fikirkanlah, jika anda mahukan jawapan yang lebih konkrit dan jelas, hadirilah seminar-seminar perusahaan sarang burung walet atau hubungi saya, insyaAllah kita boleh berdiskusi lebih dalam tentang pelaburan anda dalam industri sarang burung walet ini.

Renungkan dan fikirkanlah sebelum terlambat. Masa tidak menunggu kita. Jika orang boleh berjaya kenapa kita tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan