Ahad, 21 Februari 2010

KENAPA KITA PERLU BERTINDAK SEKARANG

Apabila berbicara tentang industri sarang burung walet timbul rasa rugi mengenangkan masa yang berlalu tanpa tindakan apa-apa mempelajari atau terus menceburi dalam industri ini.
Kisah ini bermula lebih kurang 15 tahun yang lalu. Masa itu isteri saya bekerja dengan salah satu majlis daerah di utara semenanjung.Pada masa itu telah ada pengusaha rumah burung walet yang mengusahakan rumah burung secara haram. Apabila ada laporan daripada penduduk kepada Majlis Daerah yang mendakwa rumah burung ini menganggu dari segi bunyi dan kekotoran, maka pihak majlis daerahpun terpaksa menyiasat perkara tersebut. Akhirnya pihak majlis mendapati bahawa rumah burung walet ini tidak mendatangkan sebarang pencemaran yang keterlaluan dari segi bunyi dan tiada pencemaran dari najis burung walet tersebut. Tetapi hanya kesalahan pengusaha pada masa itu kerana mengusahakan tanpa lesen (memang tiada lesen untuk rumah walet pada masa itu).Akhirnya perkara itu berakhir begitu sahaja.
Tetapi menjelang tahun 2000an kesedaran tentang keupayaan industri sarang burung walet ini menjana pendapatan yang lumayan telah mula berkembang dengan drastik sekali. Sehingga kini telah menjana berbilion ringgit Malaysia eksport negara.
Namun begitu sebahagian besar pemain dalam industri ini adalah dari kalangan pengusaha-pengusaha bukan melayu terutamanya daripada masyarakat cina. Pengusaha-pengusaha ini telah lama bergiat dalam industri ini secara senyap. Telah banyak dalam kalangan mereka yang bergelar jutawan. Ada yang menjana puluhan juta ringgit malaysia setahun hasil daripada sarang burung walet (jika ditanya jawapan "tak boleh duit" akan kita perolehi).Pengusaha bumiputera hanyalah berjumlah 8% dalam industri ini.Itupun pengusaha-pengusaha baru yang lebih kurang 5 tahun menceburi industri ini.
Kenapa kita tidak bertindak 15 tahun lalu untuk menceburi industri ini?
Mungkin kerana belum ada kesedaran atau kepakaran. Kenapa kita perlu bertindak sekarang? Kerana sekaranglah masa yang paling sesuai untuk kita bertindak, kerana dengan kesedaran dan kepakaran kita boleh bergerak sekarang. Banyak pengusaha bumiputera yang telah mempunyai kepakaran dalam industri ini. Ataupun kita boleh menggunakan kepakaran rakan-rakan kita dari kalangan kaum cina.Industri ini bukan tertutup lagi. Semua orang tahu, hanya kemahuan sahaja yang membataskan tindakan kita. Kenapa kita tidak perlu menangguhkan lagi tindakan kita? Kerana setiap masa yang berlalu adalah berharga. Contohnya jika kita mulakan projek rumah walet kita pada Februari 2010, insyaAllah Februari 2011 kita boleh memperoleh hasilnya yang pertama. Jika kita bermula pada Februari 2011 maka kita akan hanya memperoleh hasil yang pertama pada Februari 2012. Pada masa itu sepatutnya kita telah memperoleh hasil tahun kedua yang berlipat kali ganda daripada hasil tahun pertama. Alangkah ruginya kita pada masa itu. Sedangkan pelaburan untuk projek itu akan bertambah mahal dari tahun ke tahun(kos bahan meningkat sekitar 15% setahun).
Jadi, jangan tunggu lagi, bertindak sekarang bagi menjana pendapatan pasif anda. Juga demi meningkatkan martabat diri, bangsa dan agama.
Jika anda berminat boleh hubungi saya. Saya sedia membantu. Bersama-sama kita ceburi dan menikmati hasilnya. Tak kenal maka tak cinta. Ayuh bertindak sekarang!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan