Sabtu, 6 Mac 2010

KEKAYAAN ALAM KURNIAAN ALLAH

Apabila berbicara tentang kekayaan banyak persepsi yang kita peroleh yang melihat kekayaan daripada pelbagai sudut pandangan. Ada yang mengatakan "kekayaan daki dunia", "harta kekayaan tuan dunia", "harta dunia tak akan membawa kekayaan akhirat" dan banyak lagi pendapat dan pandangan.
Bagi Haji kekayaan dunia ada keperluannya, tetapi kekayaan kekayaan akhirat itulah yang kekal abadi. Pelayar -pelayar jangan berasa pelik dengan tulisan Haji kali ini kerana Haji nak kaitkan kekayaan ini dengan usaha kita mengembangkan bisnes walet ini. Kerana kita perlu bersedia untuk menjadi kaya.
Dr. Christoper seorang doktor perubatan menjadi jutawan kerana projek burung waletnya. Seorang pengusaha rumah walet di Utara Perak (berbangsa Cina) memperoleh pendapatan RM2 juta daripada 50 rumah walet sebulan??? dan banyak lagi kisah orang kaya dengan rumah walet ini. Mungkin ada pengusaha lain yang menganggap kenyataan Haji ini keterlaluan atau mendedahkan rahsia perniagaan, tetapi bagi Haji rezeki dan kekayaan itu Allah yang beri. Kalau Allah tak beri sampai kiamatpun kita tidak memperolehnya. Tetapi harus berusaha dan mencari jalan memperolehnya. Adakah kita telah bersedia untuk menjadi kaya?
Rebutlah peluang yang masih ada ini untuk menjadi kaya? Kalau tak kaya pun bertambah kesenangan kita, bertambah pendapatan kita, bertambah keboleh upayaan kita dan meningkat taraf hidup kita. Apabila ini berlaku kemana arah tujuan kita?
1. Perbanyakkan amal ibadat kita. Sebab kini kita tak perlulah lagi bekerja sehingga "tak kering kain di badan". Masa kita banyak terluang untuk kita bersyukur kepada Yang Maha Esa.
2. Lebihkan sedekah jariah kita. Wang yang diperoleh telah lebih daripada yang sebelumnya. Bantu mereka yang kurang berkemampuan. Jangan jadikan wang sebagai tuan dunia. Sekali kita bersedekah dengan ikhlas maka insyaAlah akan dibalas berkali-kali oleh Allah kepada kita.
3. Tingkatkan peribadi dan sahsiah kita ke arah yang lebih sempurna. Tingkatkan pencapaian keluarga, anak-anak, ibu bapa dan kaum keluarga kita.
InsyaAllah jika kita berusaha kekayaan akan datang kepada kita. Jadikan alam kurniaan Allah ini sebagai sumber kekayaan kita. Bergerak dan bertindak sekarang. Orang lain telah jauh meninggalkan kita. Jangan asyik menunding jari kepada orang sahaja atas kekurangan kita, tetapi berusahalah secukup-cukupnya. "Berusahalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, beramal ibadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari" (Hadis Rasulullah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan