Jumaat, 12 Mac 2010

RUMAH SEWA VS SEWA RUMAH

Pada cuti maulidul rasul yang lalu saya berkesempatan berkunjung ke rumah seorang kenalan saya di Arau, Perlis Indera Kayangan. Kenalan semasa sama-sama mengerjakan haji pada tahun 2009 yang lalu. Rumah kenalan saya ini terletak di kawasan pinggir bandar dan dikelilingi sawah padi yang sudah dituai hasilnya.
Kenalan saya ini telah setahun berpencen daripada pekerjaan makan gaji dengan sebuah badan berkanun. Beliau kini mengusahakan perniagaan hotel di Kangar. Ini hasil daripada wang ganjaran persaraan yang beliau perolehi. Selain daripada itu beliau juga mempunyai 3 buah rumah sewa yang dibina 10 tahun yang lalu.

Daripada perbualan dengan kenalan saya ini, saya dimaklumkan bahawa beliau membelanjakan RM60,000 untuk membina 3 buah rumah sewa itu. Sewa yang dikenakan RM250 sebulan. Saya sangat berbangga dengan pandangan ke hadapan kenalan saya ini. Beliau dapat membuat perancangan 10 tahun, untuk digunakan setelah beliau berpencen. Bayangkan beliau memperoleh pendapatan pasif RM750 sebulan daripada pelaburan RM60,000 sepuluh tahun lalu.

Cuba kita rancangkan pelaburan masa ini untuk sepuluh tahun akan datang. Untuk masa tua kita, atau untuk anak cucu kita. Kalau orang tua-tua dahulu, sering menanam pokok buah-buahan untuk dimakan oleh anak cucu nanti. Tetapi apa yang kita rancang untuk masa tua kita atau untuk anak cucu kita?

Apa kata kita membina rumah sewa seperti kenalan saya tadi, untuk kesenangan masa tua kita atau untuk anak cucu kita juga. Tapi kita tak perlu menyewa kepada orang, tetapi kita sewakan rumah sewa kita kepada burung walet. Kalau kita sewa kepada orang kadang-kadang ada yang tidak mahu membayar sewa (lari malam). Tetapi kalau kita sewa kepada burung walet, apabila tinggal di rumah kita, insyaAllah akan dibayar sewa setiap bulan. InsyaAllah dalam masa 2 tahun sahaja kita sudah mendapat pulangan yang melebihi modal kita. Kalau RM60,000 kita boleh membina bangunan satu tingkat berkeluasan 60’ X 20’ dan lengkap bersistem, insyaAllah kita mendapat lebihan pulangan dalam tahun kedua.

Kenapa tunggu lagi!! Bagi mereka yang mempunyai perancangan masa depan, masukkan pembinaan burung walet dalam takwim perancangan 5 tahun atau 10 tahun anda. Bagaimana hendak implementasikan perancangan itu, Haji Din sentiasa sedia membantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan