Rabu, 17 Mac 2010

WALET SANA SINI

    Awal cuti sekolah pertengahan semester 1 saya sempat membawa anak-anak melancong ke Port Dickson. Pelancongan keluarga kali ini amat menarik buat anak-anak. Talah lama tidak bercuti ke kawasan pantai, tetapi kali ini dapat menikmati pemandangan pantai yang indah. Walaupun pemanduan ke Port Dickson meletihkan namun dapat juga saya berehat di bilik hotel semasa anak-anak asyik mandi-manda. Keselamatan anak-anak lebih terjamin apabila mandi-manda di laut buatan (air tawar lagi...).
    Kali ini bukan pula saya hendak mempromosikan percutian ke Port Dickson atau resort yang mempunyai laut buatan manusia. tetapi sebenarnya tulisan saya tidak lari daripada membicarakan tentang burung walet.
Apa yang ingin saya ulaskan kali ini adalah berkenaan lokasi yang baik untuk membina rumah burung walet.
    Kalau di Utara atau di kawasan Daerah Kerian tempat saya, rumah burung walet biasanya dibina di kawasan bandar atau berhampiran dengan kawasan sawah padi. Tetapi lokasi percutian saya kali ini merupakan kawasan tepi pantai ang kawasan daratannya dikelilingi kawasan hutan paya dan penanaman kelapa sawit. Kawasan seperti ini juga sesuai untuk pembinaan rumah walet.
    Sebagai seorang yang boleh dikatakan sebagai "kaki walet" kemana sahaja pergi, perhatian akan sentiasa tertumpu kepada walet yang berterbangan di angkasa.
    Pada suatu pagi semasa dalam percutian saya, saya bersama isteri sempat bersarapan roti canai di pekan Pasir Panjang, iaitu sebuah pekan kecil sempadan Negeri Sembilan dan Melaka. Semasa menikmati sarapan pagi saya melihat ribuan ekor (anggaran saya sekitar 5-6 ribu ekor) burung walet berterbangan di udara. Dengan semangat seorang peminat walet, saya cepat-cepat menghabiskan sarapan pagi dan mencari lokasi burung-burung tersebut.
    Pencarian saya menemukan sebuah rumah kedai dua tingkat dalam barisan rumah kedai berdekatan dengan balai polis Pasir Panjang. Tiada kedengaran suara pemanggil yang kedengaran, namun burung-burung walet itu keluar masuk kedalam rumah kedai yang telah diubahsuai menjadi rumah burung walet.Meriah sungguh keadaan burung walet kat situ. Tetapi apabila saya perhatikan sekitar kawasan itu hanya terdapat dua buah rumah walet di situ. Besar kemungkinan rumah tersebut dimiliki oleh pengusaha bukan melayu berdasarkan sign di depan kedai tersebut.
    Kalau hendak diikutkan kawasan tersebut banyak didiami oleh masyarakat melayu, tanah pun banyak tapi masih tiada yang mengusahakan untuk rumah burung walet. Alangkah ruginya kalau difikirkan. Bila kita nak berubah dan berusaha untuk diri sendiri. Sekali lagi saya katakan di sini, kita jangan asyik menyalahkan orang lain jika kita susah atau tidak berjaya tetapi salahkan diri kita sendiri kerana kita tidak mahu berfikir dan merebut peluang. Saya memohon maaf jika kenyataan saya ini agak keras tetapi biasanya ubat itu pahit, manakala gula itu manis. Ubat itu menyembuhkan, tetapi gula itu memudaratkan.
     Berubahlah dan berusahalah sekarang untuk masa depan kita yang lebih cerah.......!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan