Selasa, 13 April 2010

15 CARA MENJADI KAYA RAYA BERDASARKAN AL-QURAN DAN HADIS (Part 1)

    Renungan buat penternak-penternak walet dan juga usahawan-usahawan Islam serta seluruh muslimin dan muslimat, jadikan amalan ini sebagai amalan hidup kita semoga dengan keyakinan dan ketakwaan kita kepada janji Allah SWT segala usaha kita akan membuahkan hasil yang besar. Yakinlah bahawa janji-janji Allah itu benar dan balasan baik dan buruk itu juga benar. Tingkatkan ketakwaan kita ketingkatan yang lebih tinggi daripada sebelumnya.
1. Takwa
“….Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan(keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
(Surah a-Thalaaq 65: 2-3)

2. Bertaubat dan Beristighfar
“Maka aku katakan kepada mereka: ‘Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat. Dan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.”
(Surah Nuh 71: 10-12)

3. Bertawakkal
“Seandainya kamu bertawakkal kepada Allah pada jalan yang Allah redhai, nescaya kamu akan diberi nikmat seperti burung; mereka hidup (mencari makan) pada pagi hari dengan sangat lapar, dan kembali pada senja hari dalam keadaan kenyang.”
(Hadis riwayat At-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ahmad dan Ibnu Hibban)

4. Beribadat dan Menyembah Allah
“Allah Ta’ala telah berfirman, Wahai anak adam! Luangkan waktumu sejenak untuk menyembah-Ku, Aku akan menganugerahkanmu kekayaan dan menghilangkan kemiskinanmu. Dan jika kamu tidak menyembah-Ku, Aku akan membuat dirimu sibuk, dan tidak akan menghapuskan kemiskinanmu.”
(Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majjah)

5. Bersyukur
Dan (ingatlah), tatkala Tuhanmu memaklumkan: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.
(Surah Ibrahim 14: 7)

6. Sering Menunaikan haji dan Umrah
“Ikutilah antara haji dan umrah (kerjakanlah haji dan umrah secara berulang-ulang), kerana baik haji dan umrah menghapuskan kemiskinan dan dosa-dosa seeperti tungku api panas yang membersihkan besi, emas dan perak yang kotor. Dan haji yang mambrur tidak ada balasan kecuali syurga!”
(Hadis riwayat At-Tirmidzi, Ahmad dan Nasa’i)

7. Membina Silaturrahim
“Barangsiapa bertakwa kepada Allah dan membina tali silaturrahim, nescya umurnya akan diperpanjang, wangnya akan ditambah, dan keluarganya akan mencintainya.”
(Hadis riwayat Bukhari)

“Pelajarilah (yang cukup) salasilah, agar kamu boleh membina silaturrahim, kerana membina silaturrahim membina jalinan kasih sayang di antara keluarga-keluarga, memperbanyak kekayaan, dan memanjangkan umur.”
(Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Ahmad)

8. Berinfak di Jalan Allah
“Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Allah telah berfirman: ‘Wahai anak Adam! Infakkanlah hartamu, Aku akan menambah hartamu!’.”

“Ada tiga hal, aku berjanji dengan tiga hal itu (bahawa ketiga hal itu benar) dan aku akan menceritakannya kepadamu, maka ingat-ingatkah! Wang tidak akan pernah berkurang kerana amal sedekah. Tidak akan ada seorang pun yang berbuat salah manakala dia sabar, kecuali Allah akan menambah kemuliaannya, dan tidak ada seorang pun yang meminta rezeki/wang pada orang lain, kecuali Allah akan menjadikannya miskin.”
(Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Ahmad)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan