Khamis, 8 April 2010

WALET VS AROWANA

    Daerah Kerian memang terkenal dengan penternakan arowana, terutamanya di kawasan Bukit Merah. Banyak pengusaha-pengusaha arowana dalam kalangan orang Melayu yang bergerak aktif mengusaha kolam-kolam arowana. Potensi pulangan yang tinggi menyebabkan banyak yang berlumba-lumba menceburi bidang ini dengan pelabur beratus ribu hingga berjuta ringgit.

    Kalau nak dihitungkan memang luas sudah kawasan penanaman padi di kawasan Bukit Merah yang telah dikorbankan untuk dijadikan kolam arowana. Nilai tanah di kawasan ini juga melambung berlipat kali ganda berbanding harga sebelumnya. Banyak juga usahawan-usahawan Melayu yang telah menjadi orang kaya dengan penternakan arowana ini. Banyak juga yang belum mendapat hasil daripada pelaburan mereka bertahun-tahun. Tahniah diucapkan kepada pengusaha yang telah berjaya , manakala kepada mereka yang belum berjaya teruskan usaha dan banyak-banyaklah berdoa kepada Allah agar dilimpahkan rezeki daripada usaha kita itu.

    Tahukah kita bahawa penternakan walet juga boleh menjadikan kita kaya seperti juga penternakan arowana kalau kena gayanya. Tetapi penternakan walet mempunyai cara dan kelebihan tersendiri dalam menjana pendapatan.

    Pertama, pendapatan daripada hasil sarang burung walet ini kita boleh kategorikan sebagai pendapatan pasif. Kerana kita tidak perlu menumpukan sepenuh tenaga dan masa kita kepada penternakan ini . Kita boleh katakan sebagai pelaburan sampingan dengan pulangan yang lumayan, insyaAllah. Walaupun pendapat ini kadang-kadang disangkal oleh sesetengah blogger kerana ada yang berpendapat jika kita tidak menumpukan sepenuh perhatian kepada projek ini hasilnya nanti worst. Tetapi bagi saya bukanlah tidak mengambil perhatian seperti menanam balak dalam hutan, tetapi cukup sekadar memberi perhatian sampingan. Tak payahlah 24 jam tunggu rumah walet.

    Kedua, Kawasan penternakan tidak dinilai dengan nilaian hartanah standard. Kalau nak bina rumah walet carilah kawasan yang berkualiti dari segi banyak burung walet yang berkeliaran di situ mencari makan. Dimana? Di kawasan paya, hutan, luar bandar yang banyak semak samun. Kawasan yang mungkin rendah dari segi hartanahnya tetapi bernilai dari segi potensi burung walet.

    Ketiga, kos tetapyang dilaburkan hanya sekali seumur hidup, manakala kos penyelenggaraan rendah. Tak payah mengupah pekerja, duit telefon, duit letrik yang tinggi dan tak payah ada promosi jualan. Kalau tak menjadi kos tetap tak hilang, hanya perlu ubahsuai sehinggalah burung walet masuk. Modal tetap tak payah top-up untuk projek yang sama. Boleh guna sepanjang hayat.

TETAPI!!!!

    Jangka masa untuk menikmati hasil sarang burung walet agak panjang, mungkin setahun, dua tahun atau bertahun-tahun. Bergantung pada rezeki ALLAH. Bukan skim cepat kaya tapi skim lambat kaya,tak macam bisnes ternakan lain, kalau ayam 3 bulan boleh jual kalau arowana mungkin 7 bulan dah dapat berpuluh ribu tapi walet kena tunggu bertahun-tahun baru nak dapat beberapa ribu sebulan, insyaAllah. Perlu banyak bersabar dan berdoa kepada Allah agar banyak burung walet yang masuk ke rumah walet kita, bersarang dan membiak di situ.

“Tepuk dada tanya selera”, duit kita pilihan kita. Walet ka Arowana ka janji boleh bagi orang Melayu kaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan