Selasa, 13 April 2010

15 CARA MENJADI KAYA RAYA BERDASARKAN AL-QURAN DAN HADIS (Part 2)

9. Berhijrah Kerana Allah
“Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai kepada tempat yang ditujui), maka telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Surah an-Nisaa’ 4: 100)

10. Menikah
“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) daripada hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.”
(Surah an-Nuur 24: 32)

11. Membantu Para Penuntut Ilmu
“Hal itu mungkin, bahawa kamu akan ditambah rezekimu kerana dia.”
(Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Al-Hakim)

**Hadis ini kesinambungan kisah seorang lelaki yang datang menemui Rasulullah s.a.w. memberitahu Rasulullah tentang saudara jauhnya yang ingin menumpang di rumahnya kerana ingin menuntut ilmu daripada Rasulullah.

12. Berbuat Baik Kepada Fakir Miskin
“Temukanlah aku dalam orang-orang yang miskin. Sebab, satu-satunya alasan kamu ditambah nikmat dan dibantu dalam kemenangan adalah kerana kemiskinanmu!”
(Hadis riwayat Imam Ahmad, At-Tirmidzi dan Al-Hakim)

13. Jujur Dalam Berniaga
“Dua orang yang berkongsi, mempunyai hak (untuk membatalkan perjanjian) selama mereka masih menjadi rakan kongsi (satu sama lain). Maka, jika dua orang yang berkongsi itu saling percaya (satu sama lain), dan jujur dalam menjelaskan (melepaskan salah satu urusan), maka mereka akan diberi nikmat dalam perkongsian mereka. Tetapi jika mereka berdusta dan menyembunyikan (melepaskan urusan itu), maka nikmat-nikmat mereka dicabut.”
(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan An-Nasa’i)

14. Menjadikan Akhirat Tujuan Utama
“Barangsiapa yang menjadikan dunia ini sebagai satu-satunya tujuan akhir (yang utama), nescaya Allah akan menyibukkan dia (dengan urusan dunia itu), dan Dia akan membuatnya miskin seketika, dan ia akan dicatat (ditakdirkan) merana di dunia ini. Tetapi barangsiapa menjdikan akhirat sebagai tujuan akhirnya, maka Allah akan mengumpulkan teman-teman untuknya, dan Dia akan membuatkan hatinya kaya, dan dunia akan takluk dan menyerah kepadanya.”
(Hadis riwayat Ibnu Majjah dan Imam Tirmidzi)

15. Berusaha dan Berdoa
“Dan kerana rahmat-Nya, Dia jadikan untukmu malam dan siang, supaya kamu beristarahat pada malam itu dan supaya kamu mencari sebahagian dari kurnia-Nya (pada siang hari) dan agar kamu bersyukur kepada-Nya.”
(Surah al-Qashash 28: 73)


BUAT RENUNGAN DAN PENGHAYATAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT SEKALIAN, KHUSUSNYA PENTERNAK WALET YANG BERUSAHA UNTUK MENJADI ORANG KAYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan