Selasa, 27 April 2010

TAPAK BARU, PROJEK BARU




























Awal bulan Mei saya telah mengenalpasti satu tapak projek pembinaan RBW baru. Pertengahan bulan Mei alhamdulillah tanah tersebut sah menjadi kepunyaan saya. Mungkin sedikit masa lagi kawasan ini akan dibangunkan dengan sebuah RBW dua tingkat 50' X 20'. Beberapa orang rakan berminat untuk melabur dalam projek saya kali ini. Itulah cara yang saya ada untuk sama-sama membangunkan ekonomi ummah dalam bidang penternakan burung walet. Maklumlah, kita bukan banyak modal, kalau rakan-rakan ada modal boleh join sama. Keuntungan dibahagi mengikut persetujuan bersama. InsyaAllah, moga-moga berjaya nanti.
   Walaupun tanah tersebut nampak kurang ekonomik dari segi pembangunan, namun bagi pembangunan RBW, saya percaya amat tinggi potensinya.

Gambaran awal tentang tanah ini semasa baru survey nak beli. Orang utara kata tempat jin bertendang. Berpaya dan penuh dengan belukar dan pokok kayu buta dan pial. Kali pertama melawat tanah ini hati dah terpaut. Banyak walet yang bermain-main mencari makan di kawasan ini. Kalau test suara masa tu, tentu beribu-ribu walet yang datang ke sini. Tapi biarlah, nanti tak jadi pulak tuan punya tanah nak jual pada kita atau harga tak mahu kurang pulak nanti.

Apabila dah dipugar dan dibersihkan, baharulah nampak tanah. Semasa tanah dipugar dan dibersihkan bepuluh-puluh ekor walet yang datang mengucap salam! (sebenarnya mencari ulat-ulat untuk makanan apabila tanah dibersihkan). Moga-moga tanah ini akan menjadi tapak projek yang menggalakkan, insyaAllah.


LOKASI
Negeri Perak
Daerah Kerian
Mukim Bagan Tiang



Tiada ulasan:

Catat Ulasan